Lyssna på sidan Lyssna

Fakturahantering

Här finner du information som du behöver för att fakturera oss och vad du behöver få med på fakturan samt vad du ska tänka när du betalar fakturor.

Vid betalning av fakturor från Sävsjö kommun kan du använda dig av elektronisk faktura s.k. e-faktura, Digital brevlåda med betalfunktion (Kivra), Bankgiro eller autogiro. Om du har frågor angående en faktura eller betalningar kan du kontaktaHöglandets ekonomiservice.

Som standard skickas fakturan ut under månadens första hälft och ska betalas till Bankgiro: 5824-6497 senast den sista i samma månad

Fakturor från Sävsjö kommun skickas i första hand ut som e-fakturor, i andra hand till din digitala brevlåda och i sista hand som en pappersfaktura per post. Du kan själv välja det som passar dig bäst och även komplettera med att betala via autogiro.

Elektronisk faktura

E-faktura innebär att fakturor skickas elektroniskt till din internetbank istället för på papper. I din internetbank ser du när du har en ny faktura att betala. OCR-nummer, betalningsmottagare, belopp och betalningsdag är redan ifyllda. Du behöver bara kontrollera och godkänna fakturan så betalas den automatiskt.

Anmäl via din internetbank om du i fortsättningen vill ha e-faktura. Om fakturan från kommunen är ställd till någon annan i hushållet, fyller du förutom egna uppgifter också i den personens uppgifter vid anmälan.

Digital brevlåda

Har du en digital brevlåda med betalfunktion kan du både se och betala din faktura direkt i applikationen eller på hemsidan. Alla uppgifter såsom OCR-nummer och förfallodatum är redan ifyllda. Saknas betalfunktion i din digitala brevlåda kommer du bara kunna se och granska fakturor.

Läs mer om Digital post från Sävsjö Kommun

Bankgiro

Om du fortfarande får din faktura på papper betalar du till Sävsjö kommuns bankgiro för OCR inbetalningar, Bankgiro: 5824-6497.

Skulle det röra sig om någon annan slags inbetalning kan du använda dig av vårt bankgiro för manuella inbetalningar (utan OCR), Bankgiro: 588-7062.

Autogiro

Autogiro är ett enkelt och tryggt sätt att betala fakturor och kostar inget extra. Fakturan skickas till dig som vanligt så du vet hur mycket som kommer att dras från ditt bankkonto. Dragningen sker automatiskt från det bankkonto du angivit, under förutsättning att det finns pengar på kontot en bankdag före förfallodagen.

Det finns olika sätt för att göra en autogiroanmälan:

  • Medgivande via din internetbank
    Du kan oftast göra anmälan om autogiro via din internetbank vilket är det enklaste sättet om man har den möjligheten.
  • Medgivande via hemsida
    Gör autogiroanmälan genom att klicka på länken nedan. Fyll i formuläret, läs igenom villkoren och signera sedan med ditt BankID.
    Klicka här för Formulär Autogiroanmälan, medgivande Länk till annan webbplats.
  • Medgivande via pappersblankett
    Har du inte någon av ovan möjligheter kan du istället ansöka om autogiro via blankett. Klicka här för Autogiroblankett autogiro för papperutsktift Pdf, 75.6 kB.. Glöm inte att signera den med din underskrift och skicka in den till:
    Höglandets Ekonomiservice
    Mariagatan 2
    571 31 Nässjö

Betala dina fakturor som vanligt tills du ser på fakturan att beloppet kommer dras via autogiro.

Om du inte vill få din avi i pappersformat ansöker du även om E-faktura i din internetbank.

Krav på att skickar en elektronisk faktura

Du som är leverantör och ska skicka faktura till Sävsjö kommun ska skicka en elektronisk faktura (e-faktura). Den 1 april 2019 gäller en ny lag som innebär att alla fakturor som skickas till kommunerna ska vara elektroniska. En PDF-faktura räknas inte som en elektronisk faktura eftersom informationen i en sådan fil inte kan läsas in i vårt system. Kravet på elektronisk faktura gäller det som inte betalas kontant eller via kort.

Det finns ofta möjlighet att skicka e-faktura via befintliga affärs- eller ekonomisystem. Kontakta gärna din systemleverantör om vad som krävs för att du ska komma igång.

Innehållskrav på faktura

För att vi ska kunna ta emot och läsa in leverantörsfakturor finns följande krav och dessa uppdaterade kraven gäller från och med 2024-01-01:

  1. Att en giltig referens uppges i fältet på fakturan för Er referens (femsifrigreferenskod).
  2. Den femsifriga referensen ska alltid anges på fakturan enligt format 12345.

Referensnumret ska ni få av beställaren.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta Höglandets ekonomiservicekontor.

Fakturaportal för dig som skickar fåtal fakturor

Leverantörer som inte har möjlighet att skapa en e-faktura i sitt eget system kan kostnadsfritt (upp till 100 st fakturor) använda vår fakturaportal via InExchange där man manuellt registrerar fakturorna. Logga in och registrera din e-faktura på Inloggning (inexchange.se) Länk till annan webbplats.

I användarguiden för InExchange Web Länk till annan webbplats.finner du information om hur du skapar ett konto hos InExchange samt hur det fungerar att registrera fakturor på webben.

Sävsjö kommuns fakturauppgifter

VAN-operatör/ fakturaväxel: InExchange
Organisationsnummer: 212000-0563
Momsregistreringsnummer: SE212000056301
GLN: 7362120000562
PEPPOL ID: 0007:2120000563

Fakturaadress

Sävsjö kommun
Fakturaenheten
576 80 Sävsjö

 

Vi har överlåtit vår påminnelse- och inkassohantering till Visma Amili AB. Du betalar påminnelser eller inkasso med friande verkan direkt till Visma Amili AB.

För mer information och betalningsalternativ se webbplatsen mittarende.se Länk till annan webbplats. där du kan logga in med e-legitimation.

Har du frågor kring påminnelse- eller inkassoärende, vänligen kontakta Visma Amili AB på telefonnummer 0771-23 24 00 eller mejladress paminnelse.collectors@visma.com

Har du frågor kring fakturainnehållet är du välkommen att kontakta Höglandets Ekonomiservicekontor på telefonnummer 0381-67 40 00 eller mejladress savsjo-ekonomiservice@hoglandet.se

Sävsjö kommun skickar vid olika tillfällen ut en personalgåva till anställda i Sävsjö kommun i form av ett presentkort med ett fast värde. Värdet på presentkortet är angivet i kronor och kan användas hos företag inom Sävsjö kommun. Presentkorten skickas exempelvis ut under jul- och påskledigheterna.

Du som har arbetat under sommaren 2021 kan också få ett presentkort som en sommargåva som tack för din insats. Du kommer i så fall att få presentkortet hemskickat till dig.

Regler för inlösning av presentkort

Ditt presentkort får inte:

  1. bytas ut mot kontanta medel utan enbart användas vid köp av varor eller tjänster,
  2. inte användas för köp av alkohol eller tobak eller dagligvaror.

För dig som företagare eller representant för företag

När du som företagare eller företag ska fakturera presentkortet till Sävsjö kommun ska du uppge pressentkortsnummer på fakturan til oss, du ska inte bifoga presentkort utan endast uppge presentkortsnummret. Eftersom presentkortet betraktas som betalmedel som exempelvis pengar ska det inte vara någon moms på fakturan. Du fakturerar enbart det totala värdet på presentkorten som lösts in. 

Skicka faktura och det inlösta presentkortet till:

Sävsjö kommun
Fakturaenheten
576 80 Sävsjö
Referensnummer är 1603 (om inget annat uppges så är de 1500).

Skyldigheten för moms uppstår istället när en vara eller tjänst tillhandahålls mellan den anställda i och butiken där inköpet sker. Du kan läsa mer moms på skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats. .

 

För dig som är företagare eller representant för företag

När du som företagare eller företag ska fakturera presentkort till Sävsjö kommun ska du uppge koden som är förtryckt på pressentkortet på fakturan till oss den är unik, ni behöver alltså inte bifoga de till fakturan. Eftersom presentkortet betraktas som betalmedel som exempelvis pengar så skall det inte vara någon moms på fakturan. Du fakturerar enbart det totala värdet på pressentkortet som löses in.

Skyldigheten för moms uppstår istället när en vara eller tjänst tillhandahålls mellan den anställda och butiken där inlösen sker. Läs mer på skatteverkets hemsida Julklappar och andra gåvor till anställda | Skatteverket Länk till annan webbplats.

Mer uppgifter hur man skickar fakturan hittar ni under fliken, skicka faktura som levrantör.

Uppge referensnummer 1603

Kontakt

Höglandets ekonomiservice

Mariagatan 2
571 31 Nässjö
savsjo-ekonomiservice@hoglandet.se
0381-67 40 00