Två kvinnor kommer cyklande på mountainbikes på skogsväg.

Ny mountainbikeslinga i Sävsjö

Djurgårdsområdet i Sävsjö har under våren fått sin första mountainbikeslinga och fler är på gång. Starten går vid Djurgårdsstugan där det också finns en ny cykeltvätt och en pump.

Att cykla mountainbike kring Sävsjö är så klart inget nytt. Många leder finns redan och har funnits länge. Totalt finns det cirka 1,5 mil mountainbikeled på kommunal och privat mark. Sävsjö kommun utökar nu detta med ytterligare en mil på leder kring elljusspåret på Djurgårdsområdet i Sävsjö.

Sävsjö kommun, IFK Sävsjö och privata cykelentusiaster samarbetar i projektet som fortfarande är under utveckling.

Den färdiga slingan är medelsvår och har fått färgen blå. En röd slinga väntas bli klar under sommaren. Totalt planeras tre slingor med olika svårighetsgrad.

• Grön = lätt
  • Blå = medel
  • Röd = svår

I nästa nummer av vår hushållstidning Tillsammans kan du läsa fler tips på hur du kan komma ut och röra på dig i närområdet. Den kommer snart i din brevlåda om du räknas som boende i Sävsjö kommun. Men du kan redan nu läsa den här på hemsidan. Gå till sidan för Tillsammanstidningen.